Contact
help

Wie is verantwoordelijk voor een doorgelopen parkeeractie?

24 april 2017

Parkmobile was 24 april uitgenodigd om aan te schuiven bij het consumentenprogramma Radar van AVROTROS. Aanleiding hiervoor waren een tweetal klachten. Enerzijds een parkeeractie die ongewenst is doorgelopen en anderzijds een parkeeractie die ongewenst is gestart. Wie is verantwoordelijk voor het correct starten en/of stoppen van een parkeeractie? Parkmobile of de gebruiker?

Direct naar de meestgestelde vragen? Klik hier.

Het is natuurlijk ontzettend frustrerend om te betalen voor de tijd waarin je niet geparkeerd stond. Hoe hard baal je als je €10 in de automaat gooit om een dag te parkeren en je parkeert er uiteindelijk maar een halve dag? Of erger: een parkeerboete ontvangt, omdat je net te laat was bij je auto? Dat is precies de reden waarom Parkmobile in het leven is geroepen: jij bepaalt wanneer je een parkeeractie start en stopt en je betaalt alleen voor de werkelijk geparkeerde tijd.

Wat biedt Parkmobile?

Parkmobile betaalt voor jou parkeergeld aan gemeenten, berekend op de tijd die jij hebt aangegeven dat je geparkeerd stond. Dit kan via de parkeerapp, bellen of sms. Dat scheelt frustratie bij de parkeermeter met kleingeld of pinpas. En het is maar eén klik via je mobiele telefoon, waar we tegenwoordig toch al alles mee doen. Aan het eind van de maand rekent Parkmobile de parkeerkosten met je af via automatische incasso of creditcard.

Parkeerherinneringen

  1. Herinneringen via sms, e-mail of push:

Standaard sturen we je een sms ter herinnering aan je parkeeractie, maar je kunt ook kiezen een herinnering via pushnotificatie of e-mail te ontvangen. Het voordeel van sms is dat deze niet afhankelijk is van een stabiele internetverbinding.

  1. Instellen van een maximale eindtijd:

Wanneer je weet hoelang je afspraak duurt, kun je ook een eindtijd instellen. Dan hoef je helemaal niet meer te denken aan je parkeeractie.

Hoe werkt Parkmobile?

Het enige wat we van jou vragen is om zelf de juiste start- en stoptijd door te geven en de bevestiging hiervan af te wachten. Doe nooit een veronderstelling of aanname dat een parkeeractie is gestart of gestopt. De werking van onze dienst is afhankelijk van de verschillende factoren buiten ons systeem. Denk bijvoorbeeld aan een stabiele internetverbinding of de laatste versie van het besturingssysteem van je telefoon. Zowel een correct gestarte als gestopte parkeeractie via de parkeerapp vind je terug in de parkeerhistorie. Daarnaast biedt Parkmobile alternatieven als de internetverbinding niet toereikend is. Via sms (4111) en bellen (020 799 0000) ontvang je altijd een bevestiging van het starten en/of stoppen van je parkeeractie. Ook als je je parkeeractie start via de parkeerapp, kun je deze stoppen via bellen of sms. En visa versa.

Maar waarom stopt de parkeeractie dan niet automatisch?

Zolang de parkeeractie is gekoppeld aan jouw mobiele telefoon en niet aan de locatiebepaling van je auto, kunnen we een parkeeractie niet automatisch stoppen. Sinds februari dit jaar kun je jouw Parkmobile account wel al koppelen aan de Mijn Volkswagen app. Door via de Mijn Volkswagen app in te loggen met Parkmobile, wordt de parkeeractie gekoppeld aan de locatie van je auto. Zodra je wegrijdt van de parkeerplek, wordt de parkeeractie dan ook automatisch gestopt. Deze functionaliteit is ook beschikbaar via de Mijn SEAT app en de Mijn SKODA app.
We zijn continu in gesprek met gemeenten en autofabrikanten om dit soort ontwikkelingen mogelijk te maken en jij nergens meer aan hoeft te denken. Parkmobile staat in dienst van jou!

Krijg ik wel mijn geld terug?

Parkeergeld betreft gemeentelijke belastingen. Parkmobile heeft dan ook geen baat bij hogere parkeergelden. Parkmobile vraagt enkel €0,27 transactiekosten per parkeeractie of €2 zonder losse transactiekosten, zodat jij gebruik kunt maken van deze dienst. Wanneer het gaat om een doorgelopen parkeeractie die je bent vergeten of vanwege een hapering in je internetverbinding niet correct is gestopt, kunnen we helaas niets terugbetalen. We bieden tal van mogelijkheden om vergeten te voorkomen en het enige wat we jou als gebruiker vragen is het controleren van het starten en stoppen van je actie. Maak bij twijfel gebruik van sms of bellen zeker te weten dat jouw parkeeractie correct is gestart en/of gestopt.

Zie ook de meestgestelde vragen naar aanleiding van Parkmobile bij Radar.

–Update 25 april 2017–

Naar aanleiding van de uitzending van gisteravond hebben we een extra reactie met uitleg over doorgelopen parkeeracties geplaatst.

Parkmobile onderdeel van NOW mobility services BMW Group en Daimler AG

22 februari 2019

BMW Group en Daimler AG vieren op 22 februari 2019 de start van de mobility service joint ventures: PARK NOW (Parking) CHARGE NOW (Charging) REACH NOW (Multimodal) FREE NOW (Taxi Ride hailing) SHARE NOW (Car sharing) Samen met mobiliteitsdiensten als MyTaxi, DriveNow, Car2Go en velen meer, is Parkmobile nu deel van NOW.  Parkmobile, ParkNow, Park-line,…

Lees verder
delen

Parkeerboetes 2019

19 januari 2019

Met ingang van het nieuwe jaar zijn de hoogtes van parkeerbonnen en verschillende parkeerboetes veranderd. Als je niet of te weinig betaald voor je parkeeractie én geen geldige parkeervergunning hebt, krijg je een parkeerbon, ook wel naheffingsaanslag genoemd. Gelukkig betaal je met Parkmobile altijd alleen voor de tijd die je daadwerkelijk parkeert. Om zeker te…

Lees verder
delen

Parkeren tijdens en rondom de feestdagen

20 december 2018

Rondom de Kerstdagen hanteren een aantal gemeenten afwijkende parkeertarieven en/of – tijden. Ook schermen sommige steden rondom de jaarwisseling de parkeerautomaten af. Deze maatregel wordt genomen om vuurwerkschade aan de parkeerautomaten te voorkomen.* Hierdoor geldt voor sommige delen van de desbetreffende steden dat betalen voor parkeren niet mogelijk is. Let op: er geldt dus officieel geen vrij parkeren…

Lees verder
delen

Vanaf vandaag parkeer je ook slim en makkelijk in De Panne

26 oktober 2018

Vanaf vandaag kun je ook in De Panne achteraf betalen voor parkeren met Parkmobile. Met Parkmobile parkeer je inmiddels in ruim 25 steden in België met de Parkmobile app.  Waarom parkeren met Parkmobile in De Panne? Eenvoudig parkeren via de Parkmobile app; Betaal per minuut en achteraf; Nooit meer gedoe met kleingeld of bankpasjes; Voorkom dure parkeerboetes;…

Lees verder
delen

Met de auto op vakantie? Houd rekening met deze regels.

09 juli 2018

Ga jij met de auto op vakantie? Voordeel is dat je natuurlijk veel meer spullen mee kunt nemen, maar het nadeel: er gelden in het buitenland andere verkeersregels. Ook hebben ze in sommige Europese landen milieuzones en ontkom je vrijwel niet aan tolwegen. Wij zetten alle informatie voor je op een rijtje. Zo ga je…

Lees verder
delen