Contact
help

Innovatie in digitaal garageparkeren 

20 May 2019

Om efficiënter te werken, kosten te besparen en het leven van de inwoners en bezoekers makkelijker te maken, digitaliseren steeds meer gemeenten hun parkeerdiensten. Zo ook de gemeente Bergen op Zoom: een voorloper in innovatief parkeren. De gemeente heeft alles rigoureus gedigitaliseerd en voegde hier recent een innovatie aan toe. Met het multi provider platform van Parkmobile en het parkeermanagementsysteem van WPS Parking Solutions is volledig digitaal parkeren niet alleen mogelijk op straat, maar ook in de parkeergarages van Bergen op Zoom.

Vermindering van de CO2-uitstoot is een wereldwijde trend en daarmee ook het autovrij maken van de steden. Het scheppen van meer en betere alternatieven voor straatparkeren, heeft voor veel gemeenten de aandacht. Om mee te gaan in deze transitie en om de pijn rondom parkeren verder te verlichten, biedt Parkmobile haar gebruikers en gemeenten steeds meer opties om digitaal te parkeren in garages. Een voorbeeld is de samenwerking met WPS Parking Solutions en gemeente Bergen op Zoom, waar het sinds april 2019 mogelijk is parkeergarages eenvoudig in en uit te rijden; zonder ticket en met één maandelijkse factuur achteraf, voor zowel straat- als garageparkeren. Esther van der Meer, Managing Director Parkmobile zegt hierover: ‘We maken stappen om zowel het aanbod als de gebruikerservaring te verbeteren. Ons streven is om onze gebruikers net zo moeiteloos in garages te laten parkeren als dat nu al kan op straat. De stap die we met Bergen op Zoom hebben gezet is een mooie mijlpaal.’

Een betere parkeerervaring voor bezoekers
Het digitaliseren van parkeren in Bergen op Zoom is zowel om de parkeerervaring voor bewoners en bezoekers in de stad te verbeteren als om kosten te besparen. Remko van der Borght, Parkeerregisseur gemeente Bergen op Zoom: ‘Het parkeerbeleid is erop geënt dat de diverse gebruikersgroepen op de juiste plekken parkeren en op verschillende wijze kunnen betalen (parkeerapps, bank en munten). De gemeente vindt het belangrijk dat de parkeerder zelf de keuze heeft hoe men betaalt voor parkeren. Betalen voor parkeren door middel van parkeerapps, zoals Parkmobile, heeft een enorme vlucht genomen in Bergen op Zoom, omdat men dan overal achteraf kan betalen voor parkeren. Inmiddels betaalt meer dan de helft op straat via een parkeerapp. De wens van de gemeente was dat deze wijze van betalen ook in de parkeergarages mogelijk moest zijn.’

Innovatie & samenwerking
Om eenvoudig digitaal parkeren ook in de parkeergarages mogelijk te maken ging Parkeerbeheer Bergen op Zoom in opdracht van de gemeente op zoek naar de juiste partners om deze wens te realiseren. Over de keuze voor het multi provider platform van Parkmobile i.c.m. WPS zegt Mike Schenk, Bedrijfsleider a.i. Parkeerbeheer Bergen op Zoom: ‘De keuze van nieuwe systemen of samenwerkingen maken wij niet op basis van een technische wensenlijst. Want wij weten niet wat er in de toekomst technisch mogelijk of wenselijk is. Het is belangrijk dat we werken met partijen met innovatiekracht. We kopen iets met een lange afschrijvingstermijn en gaan dus ook een samenwerking aan voor lange termijn. Dan moeten onze partners en systemen op de toekomst gericht zijn. De techniek ontwikkelt zich snel en iedereen moet kunnen meedenken en meebewegen.’

Mike Schenk, Bedrijfsleider a.i. Parkeerbeheer Bergen op Zoom: “We werken met partijen met innovatiekracht.”

De oplossing voor uw gemeente
Gemeente Bergen op Zoom vindt het belangrijk dat de parkeerder kan kiezen hoe hij betaalt voor parkeren. ‘Een voorwaarde voor de oplossing was ook dat deze kon worden gebruikt door elke willekeurige parkeerapp.’ vertelt Van der Borght.

‘Met het platform van Parkmobile i.c.m. het WPS-systeem wordt dit mogelijk. De bezoeker start zijn parkeeractie bij de inrit van de parkeergarage. Hier krijgt hij de keuze om via een parkeerticket of met een bankpas in te rijden of gebruik te maken van een parkeerapp. Kiest de bezoeker voor de parkeerapp, dan krijgt hij straks de keuze met welke parkeerapp hij wil betalen. Handig als je bijvoorbeeld privé en zakelijk parkeren gescheiden wil houden. Op de automaat van WPS start de klant zijn parkeeractie. Het WPS-systeem en de parkeerapp doen de rest volledig automatisch. De klant heeft niets nieuws nodig. Bij het uitrijden hoeft de klant niets te doen, op basis van kentekenherkenning wordt de parkeeractie gestopt’ aldus Schenk.

Parkmobile faciliteert gemeenten al sinds 2000 in parkeerbehoeften. Zo werkt het bedrijf aan diverse initiatieven om garageparkeren makkelijker te maken. Van der Meer: ‘Hoe meer garages wij kunnen helpen bij de integratie van digitaal parkeren, hoe beter. Het liefst bieden we overal ticketloos garageparkeren aan op basis van kentekenherkenning, als meest vloeiende parkeerervaring. Dit kan technisch echter nog niet in elke garage. Het fijne is dat de samenwerking met WPS ticketloos parkeren wel mogelijk maakt.’

Ontdekken wat we voor uw stad kunnen betekenen?
Kom 27 juni naar het PaaS Congres 2019. Als partner in Parking as a Service (PaaS) nemen we u graag mee naar de toekomst van parkeren. Met inspirerende sprekers als Annemarie Jorritsma-Lebbink en Dr. Giuliano Mingardo.

Meld u nu aan! Parkmobile.nl/PaaS