Het verminderen van CO2-uitstoot is een wereldwijde trend en daarmee ook het autovrij maken van de steden. Want steden worden steeds drukker. Het is lastig om van de ene kant van de stad naar de andere kant te komen en er te parkeren. Naast dat dit frustrerend is voor bewoners en bezoekers, is het slecht voor het milieu: 20% van de vervuiling in de stad wordt veroorzaakt door auto’s op zoek naar een parkeerplek. Volgens Esther van der Meer, Managing Director bij Parkmobile, heeft het scheppen van meer en betere alternatieven voor op straat daarom de volle aandacht van Parkmobile.
Van der Meer heeft een hotelmanagementachtergrond en zit sinds 2008 in de online wereld (Booking.com en Catawiki). Daar hield ze zich bezig met de vertaalslag van data-analyse naar productinnovatie. Ze besloot over te stappen naar Parkmobile, omdat het grotere doel van het bedrijf – bijdragen aan een een leefbare omgeving, oftewel gezonder, groener en ruimtelijker – aansluit op haar persoonlijke ambities. Daarom is ze bevlogen in Parkmobile’s missie steden te faciliteren in duurzame mobiliteitsoplossingen.
Samen sta je sterk
Bij het streven naar dit grotere doel is samenwerking de sleutel, vindt Van der Meer. Een belangrijke ontwikkeling die zij signaleert, is de versnelling van de CO2-reductie. ‘Je ziet dat dit leidt tot interesse in het landschap van mobiliteit en in de bijdrage die het kan leveren. Dit houdt ook in dat we meer samenwerken met gemeenten, maar ook met off-street parkeerlocaties, zowel in privébeheer als van commerciële partijen. Partijen staan meer en meer open voor deze samenwerking, het grotere doel verbindt ons. Met de data die EasyPark heeft, willen we gemeenten ook helpen de maatschappelijke doelstellingen voor hun stad te realiseren, zoals het autovrij of autoluw maken van het centrum. Door bijvoorbeeld te sturen op parkeren in garages in plaats van op straat parkeren.
Moeiteloos garageparkeren
Dit brengt Van der Meer bij een belangrijke accentverschuiving binnen het bedrijf. ‘De eerste achttien jaar hebben we ons met name beziggehouden met straatparkeren, de komende twintig jaar moeten we zorgen dat de garages beschikbaar worden voor de gebruiker. We kunnen nog mooie stappen maken om zowel het aanbod als de gebruikerservaring te verbeteren. Ons streven is om onze gebruikers net zo moeiteloos in een garage te laten parkeren als dat nu al kan op straat. Dat betekent een vlekkeloze ervaring van planning en navigatie tot soepel inrijden — waar de parkeeractie start — en soepel uitrijden — waar de parkeeractie stopt. Waarbij de gebruiker natuurlijk maandelijks achteraf blijft betalen. Zo lossen we de pijn rondom garageparkeren verder op en wordt parkeren een vloeiend onderdeel van de stedelijke ervaring.’
Nieuwe technologiën
Om deze doelstellingen te realiseren, ontwikkelt EasyPark services met inzet van nieuwe technologiën. Zo werken ze met een vernieuwde parkeerrechtendatabase. Van der Meer zegt hierover: ‘Deze schaalbare, toekomstbestendige database verbindt de informatie van zones, parkeerautomaten, vergunningen en cashless betaalmethoden. De database is ingericht met automatische data-analyse, waardoor we het gehele parkeerecosysteem samen met partners kunnen optimaliseren. Zo zijn er momenteel al samenwerkingen met Parijs en Londen. Daar hebben we al programma’s lopen waarbij we niet meer kijken naar het aantal parkeertransacties, maar naar het verplaatsen van die transacties naar andere delen van de stad. Door milieuzones in te stellen, lagere tarieven te rekenen voor elektrische auto’s of per periode eenvoudig te variëren met het tarief. Parijs maakt hier gebruik van tijdens een ‘Pollution Day’. Eind juli verwachten we dat de nieuwe database beschikbaar is voor alle aangesloten gemeenten. Ook voor Nederland biedt dit mooie perspectieven.’
Partner in PaaS
Het bedrijf benadert parkeren als een service (Parking as a Service). ‘We willen hierbij zorgen voor de beste gebruikerservaring. Het moet een vloeiende eerst kennismaking met de stad zijn. Precies op dat vlak ziet Van der Meer een rol voor EasyPark richting gemeenten. De parkeertransacties lopen over hun database, waardoor zij gemeenten kunnen faciliteren in het inzichtelijk maken van verkeersstromen. Om die reden hebben zij een dashboard ontwikkeld dat visueel inzicht geeft in de mobiliteit van een stad. ‘De data in het Smart City Parking Dashboard wordt realtime geanalyseerd. Zo zie je bijvoorbeeld het aantal mobiele gebruikers dat zich op een bepaald moment op een bepaalde locatie begeeft en waar automobilisten naar een parkeerplek zoeken. Dit zijn perfecte inzichten voor gemeenten om te gebruiken in het opzetten van het mobiliteitsbeleid. Parkeren is de eerste kennismaking met de stad. Wij helpen graag deze nog prettiger te maken.’ aldus Van der Meer.
Weten hoe wij uw stad kunnen helpen? Vul onderstaand formulier in en wij nemen contact met u op!
Je hebt de EasyPark app nodig om binnen te rijden. Geen app? Geen toegang. Lees meer over hoe het werkt in de bevestigingsmail of op onze website.
Download de gratis EasyPark app voordat je gaat parkeren.