help

Wie is verantwoordelijk voor een doorgelopen parkeeractie?
24 april 2017

Parkmobile was 24 april uitgenodigd om aan te schuiven bij het consumentenprogramma Radar van AVROTROS. Aanleiding hiervoor waren een tweetal klachten. Enerzijds een parkeeractie die ongewenst is doorgelopen en anderzijds een parkeeractie die ongewenst is gestart. Wie is verantwoordelijk voor het correct starten en/of stoppen van een parkeeractie? Parkmobile of de gebruiker?

Direct naar de meestgestelde vragen? Klik hier.

Het is natuurlijk ontzettend frustrerend om te betalen voor de tijd waarin je niet geparkeerd stond. Hoe hard baal je als je €10 in de automaat gooit om een dag te parkeren en je parkeert er uiteindelijk maar een halve dag? Of erger: een parkeerboete ontvangt, omdat je net te laat was bij je auto? Dat is precies de reden waarom Parkmobile in het leven is geroepen: jij bepaalt wanneer je een parkeeractie start en stopt en je betaalt alleen voor de werkelijk geparkeerde tijd.

Wat biedt Parkmobile?

Parkmobile betaalt voor jou parkeergeld aan gemeenten, berekend op de tijd die jij hebt aangegeven dat je geparkeerd stond. Dit kan via de parkeerapp, bellen of sms. Dat scheelt frustratie bij de parkeermeter met kleingeld of pinpas. En het is maar eén klik via je mobiele telefoon, waar we tegenwoordig toch al alles mee doen. Aan het eind van de maand rekent Parkmobile de parkeerkosten met je af via automatische incasso of creditcard.

Parkeerherinneringen

  1. Herinneringen via sms, e-mail of push:

Standaard sturen we je een sms ter herinnering aan je parkeeractie, maar je kunt ook kiezen een herinnering via pushnotificatie of e-mail te ontvangen. Het voordeel van sms is dat deze niet afhankelijk is van een stabiele internetverbinding.

  1. Instellen van een maximale eindtijd:

Wanneer je weet hoelang je afspraak duurt, kun je ook een eindtijd instellen. Dan hoef je helemaal niet meer te denken aan je parkeeractie.

Hoe werkt Parkmobile?

Het enige wat we van jou vragen is om zelf de juiste start- en stoptijd door te geven en de bevestiging hiervan af te wachten. Doe nooit een veronderstelling of aanname dat een parkeeractie is gestart of gestopt. De werking van onze dienst is afhankelijk van de verschillende factoren buiten ons systeem. Denk bijvoorbeeld aan een stabiele internetverbinding of de laatste versie van het besturingssysteem van je telefoon. Zowel een correct gestarte als gestopte parkeeractie via de parkeerapp vind je terug in de parkeerhistorie. Daarnaast biedt Parkmobile alternatieven als de internetverbinding niet toereikend is. Via sms (4111) en bellen (020 799 0000) ontvang je altijd een bevestiging van het starten en/of stoppen van je parkeeractie. Ook als je je parkeeractie start via de parkeerapp, kun je deze stoppen via bellen of sms. En visa versa.

Maar waarom stopt de parkeeractie dan niet automatisch?

Zolang de parkeeractie is gekoppeld aan jouw mobiele telefoon en niet aan de locatiebepaling van je auto, kunnen we een parkeeractie niet automatisch stoppen. Sinds februari dit jaar kun je jouw Parkmobile account wel al koppelen aan de Mijn Volkswagen app. Door via de Mijn Volkswagen app in te loggen met Parkmobile, wordt de parkeeractie gekoppeld aan de locatie van je auto. Zodra je wegrijdt van de parkeerplek, wordt de parkeeractie dan ook automatisch gestopt. Deze functionaliteit is ook beschikbaar via de Mijn SEAT app en de Mijn SKODA app.
We zijn continu in gesprek met gemeenten en autofabrikanten om dit soort ontwikkelingen mogelijk te maken en jij nergens meer aan hoeft te denken. Parkmobile staat in dienst van jou!

Krijg ik wel mijn geld terug?

Parkeergeld betreft gemeentelijke belastingen. Parkmobile heeft dan ook geen baat bij hogere parkeergelden. Parkmobile vraagt enkel €0,25 transactiekosten per parkeeractie of €2 zonder losse transactiekosten, zodat jij gebruik kunt maken van deze dienst. Wanneer het gaat om een doorgelopen parkeeractie die je bent vergeten of vanwege een hapering in je internetverbinding niet correct is gestopt, kunnen we helaas niets terugbetalen. We bieden tal van mogelijkheden om vergeten te voorkomen en het enige wat we jou als gebruiker vragen is het controleren van het starten en stoppen van je actie. Maak bij twijfel gebruik van sms of bellen zeker te weten dat jouw parkeeractie correct is gestart en/of gestopt.

Zie ook de meestgestelde vragen naar aanleiding van Parkmobile bij Radar.

–Update 25 april 2017–

Naar aanleiding van de uitzending van gisteravond hebben we een extra reactie met uitleg over doorgelopen parkeeracties geplaatst.

Let op! De buitenland boete blog

17 juli 2017

Waarschijnlijk heb je er hard voor gespaard en lang naar uitgekeken: je welverdiende vakantie. Eindelijk is het zo ver! Je koffer is gepakt en op het werk heb je alles netjes afgerond en/of overgedragen. Weg stress! Nu kan het genieten beginnen. Maar let goed op. Ga je met de auto op vakantie? In Frankrijk, Duitsland, Italië,…

Lees verder
delen

Parkeren in Durbuy doe je vanaf 15 juli met Parkmobile

13 juli 2017

Vanaf 15 juli kun je ook in Durbuy achteraf betalen voor parkeren met Parkmobile. Met Parkmobile parkeer je inmiddels in bijna 25 steden in België met de Parkmobile app.  Waarom parkeren met Parkmobile in Durbuy? Eenvoudig parkeren via de Parkmobile app; Betaal per minuut en achteraf; Nooit meer gedoe met kleingeld of bankpasjes; Voorkom dure parkeerboetes; 91% van…

Lees verder
delen

Parkeren bij Ziggo Dome doe je met Parkmobile

11 juli 2017

Ga jij eindelijk jouw favoriete artiest van dichtbij bewonderen? Of met het hele gezin naar een familievoorstelling? Een onvergetelijke avond uit beleef je in de Amsterdamse concerthal Ziggo Dome. Files; beperkte parkeermogelijkheden rondom de Ziggo Dome en enorme wachtrijen bij de ingang en garderobe. Hier zit je natuurlijk niet op te wachten bij een avond…

Lees verder
delen

Tolwegen: wetten en vignetten

07 juli 2017

Met Parkmobile betaal je eenvoudig achteraf voor parkeren. Hierdoor heb je nooit meer frustraties met kleingeld of bankpasjes bij de parkeerautomaat. Helaas kun je nog niet zo eenvoudig achteraf betalen voor tolwegen. Want ga je met de auto op vakantie naar Frankrijk, Spanje, Italië, Zwitserland of Oostenrijk? Dan is de kans groot dat je tolwegen passeert….

Lees verder
delen

Milieuzones Europa: Wat zijn de regels?

06 juli 2017

Steeds meer landen gaan werken met milieustickers. De milieustickers zijn er om de luchtkwaliteit in grote steden te verbeteren. Het was in sommige Duitse steden al verplicht om een milieusticker op de auto te hebben en sinds 17 mei ook verplicht in Frankrijk. Daarnaast kent Italië weer een ander beleid als het gaat om het terugdringen…

Lees verder
delen